רזוננסים - קול ראש וקול חזה
רזוננסים- קול חזה קול ראש ומה שמסביבם
הרבה בלבול קיים סביב נושא הרזוננסים, מהו קול ראש? מהו קול חזה? האם קול ראש ופלצט זה אותו דבר? רזוננס הוא הדהוד הקול (ראו מאמר תהודה) וניתן לחלק אותו להדהוד נמוך יותר(מחללי תהודת החזה) ומעלה דרך חללי הגרון הפה הראש והמצח.
כאשר ההדהוד הוא נמוך (נסו להפיק צליל נמוך ,לשים את ידכם על החזה ולהרגיש את הרטט) יוגבר הצליל המופק ע"י החללים שנמצאים בחזה אך ככל שנעלה בסולם ובגובה הצליל תוכלו להרגיש שההדהוד בבית החזה פוחת או מפסיק ועובר לחללי תהודה גבוהים יותר בגוף שלנו (נסו להפיק צליל גבוה ולשים את ידכם על עצמות האף).
מכאן ניתן ללמוד שקול חזה הוא קול שמהדהד ברובו בחללי החזה וקול ראש הוא קול שמהדהד ברובו בחללי הראש.
כולנו משתמשים בקול חזה באופן יומיומי בדיבור , זהו קול הבסיס שלנו וכך גם רוב הזמרים, שירת חזה היא שירה מלאה שדורשת אימון ,עבודה על נשימות וחיזוק שרירי הסרעפת והנשימה. ככל שנעלה בסולם וגובה הצליל , נרגיש בשלב מסוים מן "שבירה" בקול, שבירה זו היא אחד הדברים החשובים ביותר לעבודה בפיתוח קול,שכן זהו המעבר בין קול החזה לקול הראש. ככל שהמעבר לסט הצלילים הגבוהים יותר יהיה חלק יותר ולא מורגש(ביטול ה"שבירה"), כך יהיה לנו יותר קל לבצע יצירות מורכבות יותר והגמישות הקולית תתחזק.
קול הראש והפלצט הם לא בדיוק אותו דבר, בקול ראש (נקרא גם קול מעורב) הרזוננס (הדהוד) עדיין יורגש בחזה וההרגשה בזמן השירה תהיה כאילו אנחנו שרים בקול חזה (קול מעורב - ערבוב של חזה וראש ביחד), כאשר נשיר בפלצט ההדהוד יעבור לגמרי לחללי הראש וזאת הסיבה מדוע בפלצט יותר קל לנו לשיר - הסרעפת ושרירי הנשימה עובדים פחות לעומת קול חזה, וגם סגירת המיתרים משתנה.
הפלצט הוא קול אוורירי וגבוה שהגיע מז'אנר המוזיקה הקלאסית (שירה אופראית), אצל נשים הפלצט יותר קשה לזיהוי מהאזנה מכיוון שצבע הקול הנשי גם בדיבור וגם בשירה דומה מאוד לפלצט (אוורירי דק וגבוה יותר), שירת הפלצט היא קלה יותר לביצוע גם בגלל שתהודת החזה והשרירים המשתתפים בה עובדים הרבה פחות, וגם בגלל שמיתרי הקול בהפקת צלילי פלצט לא נסגרים במלואם ורק הקצוות שלהם רוטטים,דבר המשפיע גם על מתיחתם של המיתרים שכן כאשר שרירים מסוימים בגרון לא פעילים, תתאפשר יותר מתיחה של המיתרים וכך נשיר גבוה יותר.
המטרה שלנו בסופו של דבר היא לא לדעת האם אנחנו שרים בקול ראש חזה או פלצט, עלינו לעבוד על המעברים בין הקולות, לרכך אותם ולגרום להם להיות בלתי ניתנים לשמיעה חיצונית, המטרה היא להגיע למצב בו אנו שרים את כל קשת הצלילים במנעד שלנו בלי לחשוב ולחשב באיזה קול אני שר, ולגרום לגוף לעשות את המעברים בצורה אוטומטית וחלקה.
בהצלחה
הרבה בלבול קיים סביב נושא הרזוננסים, מהו קול ראש? מהו קול חזה? האם קול ראש ופלצט זה אותו דבר? רזוננס הוא הדהוד הקול (ראו מאמר תהודה) וניתן לחלק אותו להדהוד נמוך יותר(מחללי תהודת החזה) ומעלה דרך חללי הגרון הפה הראש והמצח.
כאשר ההדהוד הוא נמוך (נסו להפיק צליל נמוך ,לשים את ידכם על החזה ולהרגיש את הרטט) יוגבר הצליל המופק ע"י החללים שנמצאים בחזה אך ככל שנעלה בסולם ובגובה הצליל תוכלו להרגיש שההדהוד בבית החזה פוחת או מפסיק ועובר לחללי תהודה גבוהים יותר בגוף שלנו (נסו להפיק צליל גבוה ולשים את ידכם על עצמות האף).
מכאן ניתן ללמוד שקול חזה הוא קול שמהדהד ברובו בחללי החזה וקול ראש הוא קול שמהדהד ברובו בחללי הראש.
כולנו משתמשים בקול חזה באופן יומיומי בדיבור , זהו קול הבסיס שלנו וכך גם רוב הזמרים, שירת חזה היא שירה מלאה שדורשת אימון ,עבודה על נשימות וחיזוק שרירי הסרעפת והנשימה. ככל שנעלה בסולם וגובה הצליל , נרגיש בשלב מסוים מן "שבירה" בקול, שבירה זו היא אחד הדברים החשובים ביותר לעבודה בפיתוח קול,שכן זהו המעבר בין קול החזה לקול הראש. ככל שהמעבר לסט הצלילים הגבוהים יותר יהיה חלק יותר ולא מורגש(ביטול ה"שבירה"), כך יהיה לנו יותר קל לבצע יצירות מורכבות יותר והגמישות הקולית תתחזק.
קול הראש והפלצט הם לא בדיוק אותו דבר, בקול ראש (נקרא גם קול מעורב) הרזוננס (הדהוד) עדיין יורגש בחזה וההרגשה בזמן השירה תהיה כאילו אנחנו שרים בקול חזה (קול מעורב - ערבוב של חזה וראש ביחד), כאשר נשיר בפלצט ההדהוד יעבור לגמרי לחללי הראש וזאת הסיבה מדוע בפלצט יותר קל לנו לשיר - הסרעפת ושרירי הנשימה עובדים פחות לעומת קול חזה, וגם סגירת המיתרים משתנה.
הפלצט הוא קול אוורירי וגבוה שהגיע מז'אנר המוזיקה הקלאסית (שירה אופראית), אצל נשים הפלצט יותר קשה לזיהוי מהאזנה מכיוון שצבע הקול הנשי גם בדיבור וגם בשירה דומה מאוד לפלצט (אוורירי דק וגבוה יותר), שירת הפלצט היא קלה יותר לביצוע גם בגלל שתהודת החזה והשרירים המשתתפים בה עובדים הרבה פחות, וגם בגלל שמיתרי הקול בהפקת צלילי פלצט לא נסגרים במלואם ורק הקצוות שלהם רוטטים,דבר המשפיע גם על מתיחתם של המיתרים שכן כאשר שרירים מסוימים בגרון לא פעילים, תתאפשר יותר מתיחה של המיתרים וכך נשיר גבוה יותר.
המטרה שלנו בסופו של דבר היא לא לדעת האם אנחנו שרים בקול ראש חזה או פלצט, עלינו לעבוד על המעברים בין הקולות, לרכך אותם ולגרום להם להיות בלתי ניתנים לשמיעה חיצונית, המטרה היא להגיע למצב בו אנו שרים את כל קשת הצלילים במנעד שלנו בלי לחשוב ולחשב באיזה קול אני שר, ולגרום לגוף לעשות את המעברים בצורה אוטומטית וחלקה.
בהצלחה
| ||